0 Kommentarer
Då har det hänt - jag har släppt min första bok och det känns helt fantastiskt! Jag är ödmjuk och tacksam för all positiv respons - tack till alla er som ville lyssna på föreläsningen om boken, igår!;)
Jag var lycklig igår när jag summerade dagen och riktade tacksamma tankar till alla som stöttat mig och trott på min bok - även de dagar då skrivandet kännas svårt och trögt! Det var det som var "ups" - det fanns också en del innan själva föreläsningen och boksläppet som var mer down;( Jag blev av med min mobil på flygbussen från Arlanda....Ångest!! var på väg från buss stationen i Kista centrum mot hotellet och mässan när jag upptäckte att mobilen var borta! Tankarna for runt och ångesten grep tag i mig - hjälp jag har allt i min mobil, vad gör jag nu? Naturligtvis vände jag tillbaka till busshållplatsen för att leta... Där började en kväll som handlade om att åka flygbuss igenom norra Stockholm på jakt efter "min" buss som jag åkt med... Bussresan slutade på Brommaplan och jag tillsammans med hjälpsamma busschaufförer kröp runt i bagageutrymmet och letade mobil;) Jag hade kommit på att när jag skulle ta min resväska i bagaget råkade chauffören börja stänga luckan och jag hoppade bakåt för att inte bli klämd - där trodde jag att min mobil ramlat ur fickan, Ingen mobil - och jag fick åka med samma chaufför som kört från Arlanda tidigare på dagen tillbaka till Kista centrum -puh...Väl på bussen frågade chauffören om jag ringt min mobil och sagt och gjort - jag ringde och fick kontakt med den person som hittat mobilen på gatan vid busshållplatsen - där jag tappat den... För att göra en lång historia lite kortare - satt jag i taxi på väg till Åkersberga Lastbilcentral kl. 6.30 igår morse - för att hämta min mobil. Allt slutade lyckligt och jag fick mobilen tillbaka - tack till denna ärliga och hjälpsamma busschaufför som hittade min telefon! Med mobilen i fickan kunde jag börja ladda för min stora dag - föreläsning och boksläpp- ja resten vet ni ju redan! Ups and downs....;) I min nya roll som konsult - behöver jag gå tillbaka och leta efter mötesanteckningar och ta fram texter och bildspel som jag skapat under olika delar av den process jag varit ledare för som förvaltningschef. Det som blir slående är att frågeställningarna och utmaningarna har varit desamma under väldigt många år i skolans värld. Här nedan har jag kopierat ett utdrag från tankar vi haft i vår ledningsgrupp om hur lärandet kan förstås idag och vad vi behöver fokusera på. Det är taget från rapporter/böcker mellan 1996 och 2001 - men jag känner igen mig - gör du?
Utbildningen utvecklas från en traditionell akademisk verksamhet till en dynamisk lärprocess
Lärandet kan inte längre enbart ses som lärarens ansvar utan lärandet är en process som förutsätter att eleven är aktiv. Därmed kan läraren inte längre betraktas som den viktigaste källan till och förmedlaren av kunskap, utan som någon som organiserar undervisningsmiljön och elevernas aktiviteter så att lärande kan ske. Alltmer tyder på att värderingar och moralisk fostran kommer att stå högt på 2000-talets utbildningsprogram, tillsammans med kunskaper och färdigheter som innefattar förmågan att arbeta både självständigt och i grupp, liksom att fatta och verkställa beslut. Enligt rapport från UNESCO (1996) om framtidens lärande(Utbildning 2000-talet) Utbildningen bärs upp av fyra grundpelare:
Detta betyder för våra skolor att lärandet förändras från klassrummets traditionella reproduktionsprocess till kreativitet och kompetens i skilda sammanhang, från faktabaserad till färdighetsbaserad undervisning. Mål – Våra elever behärskar:
Många forskare betonar att lärandet är en interaktiv process – mellan det som är känt och det som ska läras. Utmaning: Hjälpa barnen att knyta an till tidigare kunskap och klargöra sådant som redan är känt, att dela med sig av sina idéer och göra kopplingar mellan egen och andras kunskap Lärandet är också en social process som handlar om att stärka varje barns individualitet samtidigt som den bringar individen i harmoni med den sociala grupp som den tillhör. Detta är delvis en fråga om att i elevernas medvetande lyfta fram en kunskap som de ofta inte kan sätta namn på, men det handlar också om att skapa dialogsituationerna där eleverna kan se med varandras ögon, tala om sådant som de tillsammans upptäcker om sig själva, sin omvärld, om vad som finns och skulle kunna finnas. (Greene 2001) I en aktiv lärmiljö känner sig eleverna stärkta eftersom det innehåll som presenteras och de idéer som diskuteras är relevanta för deras tidigare erfarenheter och historia. Läraren ses här som en resurs. Detta förutsätter att elever och lärare går in i ett dynamiskt partnerskap med gemensam syn på och gemensamt ansvar för undervisning och lärande. Framtidens skola: Skolan kommer att finans kvar- men utbildningen blir troligen bredare definierad. Ämnen kommer att behöva kombineras på ett mer holistiskt sätt, gränserna mellan dem blir mindre tydliga, liksom gränserna mellan skolorna och deras omvärld.(Hardgraves och Fullan, 1998) Lärare och skolor måste fokusera mer på eleven som individ istället för som gruppmedlem – samarbetet mellan olika yrkesgrupper på skolan måste öka för att tillgodose individens behov. Lärarna måste se utbildningen ur elevernas lärperspektiv inte utifrån hur de själva vill undervisa. Skolan måste i framtiden tillhandahålla en ”kraftfull, högpresterande kunskapsinhämtning” som förbereder de unga för deltagande i morgondagens samhälle. Detta lärande är inte enbart kognitivt och innefattar inte bara kunskapsuppbyggnad utan är också kulturellt och emotionellt och skapar känslomässiga band och förståelse eleverna emellan och mellan lärare och elever. Empati, tolerans och medborgaransvar. Det är inte dressyr vi eftersträvar – utan en utbildning som skapar möjlighet att utforska nya sätt att använda våra sinnen! (Greene 2001) |
Arja Holmstedt Svensson
En blogg som kommer att följa med mig på mina uppdrag. Inläggen kommer att handla om mina upplevelser och nya erfarenheter i mötet med nya människor i nya miljöer. Kategorier
Alla
Arkiv
Juli 2020
|