Att leda i förändring - har jag skrivit och tänkt mycket kring...
Läste häromdagen tidningen Chef där man har ett specialnummer om digitalisering. Det som slog mig var att det som handlade om att vara chef i en digital förändringsresa stämmer väl in med det jag skriver om min bok. Ledarskapet handlar inte om att själv vara experten inom digitalisering - utan mer om att vara en ledare som vågar lära nytt och också tala om att man inte kan och vet allt! Det förhållningssättet är framgångsrikt eftersom det skapar möjligheter att skapa en organisation som provar sig fram och prövar det nya och också vågar göra fel ibland, för att lära igenom det! Att som ledare vara förebild och medvetet agera utifrån det och stå för beteenden som gynnar utvecklingen - är enkelt att säga men svårare att realisera....Men det går! Om du är öppen och ärlig i det du gör och om du också vågar erkänna när det är motigt och svårt - då lär sig dina medarbetare att göra på samma sätt - det gynnar utvecklingen och skapar både lärande, tillit och styrka i organisationen! Det är i motgång och motvind som ditt ledarskap och din organisation prövas - att skapa en ärligt och öppet klimat underlättar och skapar möjligheten att klara kommande motgångar! Har du erfarenhet av att leda i motgång?
0 Kommentarer
Utmaningar i att leda i förändring:
De sju punkterna ovan - visar på de utmaningar som förändringsledarskapet innebär. Varje del behöver hanteras och du som chef behöver ha med dig "tänket" i allt du gör i din ledar- vardag! Ledares signaler uppmärksammas mer - har jag erfarit, som en del i de förändringsprocesser som verksamheter går igenom. Vid införandet av en dator till varje elev, som var en stor förändring som ingen provat i så stor omfattning - innan vi gjorde det år 2007 i vår skolkommun, var alla nybörjare utan facit...
Jag blev som ledare en del i att införa något nytt och då räcker det inte att uttala och skriva ner sina förväntningar på alla olika roller i verksamheten - utan här måste det synas att alla är delaktiga! Här blev det viktigare än någonsin att som ledare vara en god förebild och föregå med gott exempel i alla olika sammanhang. Genom att visa på de beteenden som grundades i de mål och värderingar som verksamheten vilade på - kunde jag som ledare medvetet styra och leda i en given riktning - en digital skola! Hur kan man få syn på och bedöma om beteenden gynnar den pågående utvecklingen - eller inte? Man kan sätta upp beteendemål som belönar inte bara prestationer utan också i handling visar på de beteenden som grundas i verksamhetens värderingar och därigenom pekar ut förebilder i organisationen. Här behöver ledningen av organisationen tydliggöra värderingarna och också konkretisera och uttala hur de kan gestaltas i vardagen. Man kan ha hjälp av att i förväg bestämma följande: * Mätbart - går att mäta * Observerbart - innebär att beteenden går att synliggöra * Specifikt - Tydligt beskrivet ex. "Kom i tid till varje möte" * Aktivt - ett aktivt beteende som visar på handling * Tillförlitligt - Fler än en person ska kunna identifiera beteendet Har du erfarenhet av att arbeta på liknande sätt? Arja |
Arja Holmstedt Svensson
En blogg som kommer att följa med mig på mina uppdrag. Inläggen kommer att handla om mina upplevelser och nya erfarenheter i mötet med nya människor i nya miljöer. Kategorier
Alla
Arkiv
Juli 2020
|