Läste en intressant artikel som belyser vikten av att som chef fokusera på att vara effektfull istället för bara effektiv!.) Det vill säga att verklingen ta reda på hur det jag som chef gör/genomför - uppfattas av medarbetarna i verksamheten, det vill säga vilken effekt det får!
Det är Simon Elvnäs KTH som forskar kring ledarskapet utifrån vad chefer tror att de gör/genomför och vad medarbetarna uppfattar att de faktiskt gör/genomför! Intressant - eftersom 40% av cheferna själva uppfattade att de ägnade stor del av sin tid till att ge återkoppling till medarbetarna - medan de filmer som ligger till grund för forskningen visar att det i verkligheten inte var mer än 0-2% av tiden som användes till det. Då har jag kommit ett steg till i ämnet: "Det är inte det du säger utan det du gör - som räknas" eftersom vi nu får lägga till: "Hur tar du som chef reda på hur dina medarbetare har uppfattat det du gör i verksamheten?" Är det du gör effektfullt eller bara effektivt? Arja
0 Kommentarer
Lämna ett svar. |
Arja Holmstedt Svensson
En blogg som kommer att följa med mig på mina uppdrag. Inläggen kommer att handla om mina upplevelser och nya erfarenheter i mötet med nya människor i nya miljöer. Kategorier
Alla
Arkiv
Juli 2020
|