Förändring pågår hela tiden och att följa och förstå vad som händer i förändringsprocessen kräver både ett formativt tankesätt och tålamod. Det formativa arbets- och tankesättet bygger på att ledaren har täta och kontinuerliga bedömningar av pågående processer i det förändringsarbete som digitaliseringen innebär. Utifrån den information som inhämtas planerar ledaren tillsammans med sina medarbetare nästa steg i arbetet. Tålamodet hänger självklart ihop med att orka vänta och att ha is i magen under processens gång och inte gå in och "ändra tillbaka" till hur det var innan - utan att stå kvar och låta processen arbeta.
Hela det här arbetssättet kräver en genomtänkt och utarbetad strategi kring kommunikation - som är den tredje förändringen i skolans digitalisering. Kommunikationsmönstren förändras i och med att vi inför tekniken och därmed helt nya möjligheter att kommunicera med varandra och med omvärlden. Som ledare inser man ganska snabbt att de gamla kommunikationsvägarna är både långsamma och begränsande när man vill nå ut till hela sin verksamhet. Nu gäller det för ledaren att tillsammans med sina medarbetare skapar strategier för hur information och dialog med medarbetarna i organisationen ska gå till och vilken information som som alla måste ha och vad som bara berör en del... Samtidigt är det minst lika viktigt att hitta kanalerna för tvåvägs kommunikation och dialog eftersom alla är lärande och vi behöver ta del av varandras erfarenheter och nya insikter. Ledaren behöver också vara "synlig" i dialogen för att skapa trygghet och ge mod till alla att fortsätta den påbörjade resan.....Har du erfarenheter av detta? Återkommer snart ....ska gå ut i det vackra vädret en stund! Soliga hälsningar till er från mig!
0 Kommentarer
Lämna ett svar. |
Arja Holmstedt Svensson
En blogg som kommer att följa med mig på mina uppdrag. Inläggen kommer att handla om mina upplevelser och nya erfarenheter i mötet med nya människor i nya miljöer. Kategorier
Alla
Arkiv
Juli 2020
|